Sunday, July 15, 2012

Baiki Sahaja Barangan yang Boleh Diperbaiki

Kita perlu memperbaiki sahaja barang yang boleh diperbaiki. Kita tidak perlu menukar barangan yang masih boleh dipakai sekiranya ia masih boleh diperbaiki. Kesannya, kita boleh menjimatkan ratusan bahkan ribuan ringgit sekiranya kita tidak menukar barangan baru. Contohnya, kita memperbaiki barangan elektronik seperti laktop, printer, peti sejuk dan sebagainya yang telah rosak.

Saya lebih suka mengekalkan gaya hidup lama. Kini, saya mula mendengar dendang, “Bila nak tukar kereta baru?” Saya malas hendak melayan karenah orang orang kerana saya yang terpaksa menanggung hutang dan bukannya orang lain. Lagipun kereta saya masih elok untuk digunakan.  Saya tertarik dengan kata-kata Tun Daim Zainuddin iaitu, “Tambahkan pendapatan dari tahun ke tahun tetapi kekalkan gayakan hidup lama.”

Sekiranya masih ingat isu tanah air suatu ketika dahulu mengenai pesawat pejuang MIG-29 yang tidak dapat digunakan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) walhal usia pesawat pejuang ini masih belum mencecah 20 tahun. Menurut Tun Dr. Mahathir, kita perlu membelanjakan ratusan juta ringgit untuk membeli pesawat baru. Beliau mencadangkan bahawa pesawat pejuang ini perlu dibaiki sahaja untuk pihak Russia ataupun India.

Apa yang lebih penting kita perlu tahu untuk berjimat-cermat. Kita tidak perlu bergaya menghiasi diri kita. Saya bimbang sekiranya orang melabelkan diri kita ‘biar papa, asal bergaya’.

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: