Saturday, October 20, 2012

Melakukan Kesilapan Kecil Itu Memalukan

Melakukan kesilapan kecil itu memalukan. Sekiranya kita melakukan kerja dengan ada satu sahaja kesilapan, maka kerja yang dibuat oleh kita itu adalah tidak berkualiti. Kita sudah tentu biasa mendengar pepatah yang mengatakan bahawa sekiranya 10 kebaikan yang kita buat dan ada 1 keburukan yang kita buat, maka orang akan melihat keburukan yang kita buat dan bukannya memandang kebaikan yang kita lakukan. Begitulah sebaliknya.
Biasanya sesuatu perniagaan tidak kira sama ada perniagaan menjual produk ataupun menyediakan perkhidmatan yang disediakan oleh orang melayu berbanding bangsa asing yang lain mempunyai kelainan yang tersendiri. Sekiranya orang melihat kedai melayu, sudah tentu ada orang yang teragak-agak adakah mereka ini akan membeli kedai melayu? Mengapa? Sudah tentu kerana perkhidmatan atau servis yang disediakan oleh orang melayu kebiasaannya tidak berkualiti melainkan ia merupakan kedai makan. Berbanding dengan kedai cina, walaupun bangsa ini terkenal dengan amalan penipuan dalam perniagaan, kebanyakan orang terutamanya orang melayu itu sendiri pun akan membeli di kedai-kedai mereka. Ini adalah kerana perkhidmatan yang disediakan di kedai-kedai cina adalah lebih berkualiti.

Saya masih teringat lagi ketika belajar di matrikulasi suatu ketika dahulu di mana kebanyakan buku-buku rujukan ditulis oleh guru-guru melayu. Namun begitu, amat menyedihkan sekali apabila melihat buku teks matematik kerana ada juga kesilapan-kesilapan kecil dalam membuat pengiraan sehinggakan ada rakan saya mengatakan bagaimana ingin membantu perniagaan melayu kerana buku rujukan matematik pun boleh melakukan kesilapan dalam pengiraan. Namun begitu, terdapat juga buku-buku rujukan Matematik Tambahan yang ditulis oleh guru-guru cina yang mempunyai kesilapan dalam membuat pengiraan. Saya juga kadang-kadang melakukan latihan Matematik Tambahan apabila kelapangan untuk refresh balik pembelajaran ilmu Matematik Tambahan saya  dan saya dapati ada kesilapan buku yang ditulis oleh guru-guru cina ini. Saya boleh tunjukkan kepada anda.

Saya juga kerap memerhatikan kesilapan ejaan apabila membaca sesebuah buku. Ini adalah untuk menilai kualiti bagi sesebuah buku. Kebiasaannya, buku-buku yang saya baca tiada yang tidak melakukan kesilapan dan ada sahaja ejaan-ejaan yang salah. Ini membuktikan bahawa editor buku terbabit tidak menyemak buku tersebut betul-betul sebelum ia diterbitkan. Saya berharap agar mana-mana editor menyunting sesebuah buku dengan rapi sebelum ia diterbitkan dan dijual kepada orang ramai. Sungguh memalukan sekiranya banyak ejaan yang salah serta susunan ayat yang tidak berapa tepat terdapat dalam sesebuah buku.

Dalam urusan kerja saya, saya bertanggungjawab untuk membuat bonus bagi setiap kakitangan. Sudah tentu ia amat memeningkan kerana saya terpaksa mengira pencapaian semua kakitangan bagi seluruh Malaysia. Saya tidak boleh melakukan kesilapan kerana sekiranya saya melakukan kesilapan sudah tentu ia akan memalukan saya. Saya terpaksa memeriksa satu demi satu nombor, pencapaian dan butiran kakitangan supaya tidak silap. Saya berpuas hati apabila ada rakan saya mengatakan saya tidak pernah membuat kesilapan dalam mengira bonus untuk kakitangan.

Apa yang penting ialah kita perlu memastikan segala urusan kerja itu bebas dari kesilapan kerana itu adalah tahap kualiti kerja kita yang lakukan. Memang benar bahawa setiap manusia tidak bebas dari melakukan kesilapan. Namun begitu, kerja kita perlulah disemak berulang-kali agar ia betul-betul tiada kesilapan. Apabila kita membuat kerja kita dengan penuh kualiti, orang sekeliling kita akan menghormati dan memberi pandangan imej yang baik kepada kita.
 
Sekian, terima kasih.
 

3 comments:

Tho Ha said...

Sy dipertanggungjawabkan (skrg tidak lagi) utk memastikan penyata imbangan penyelia dan penyata imbangan teller adalah seimbang dgn dua lagi data yg digenerate setiap hari bagi 17 cawangan bank termasuk mesin-mesin ATM. Semuanya mestilah seimbang kecuali bank di Taiping sejak dulu yg lari 40sen. Setiap mesin-mesin ATM ada kod yg tersendiri. Salah satu bank cawangan tersilap menekan kod mesin ATM. Sy telefon bank berkenaan dan bertanyakan hal tersebut. Penyelia bank berkenaan bermatian-matian menyatakan bahawa akaun bank cawangan tersebut adalah adalah seperti yg dihantar yg ternyata berbeza dgn data yg digenerate setiap hari. Sy tanya kenapa kodnya berbeza. Sy dapat mendengar dgn jelas dalam telefon tersebut penyelia tersebut menarik nafas lega kerana menyedari kekhilafannya.

wankamarul701 said...

Tuan Tho Ha: Terima kasih kerana anda sentiasa berkongsi cerita di blog ini dari semasa ke semasa.

said...

Kesilapan jugak boleh mematangkan fikiran