Monday, August 26, 2013

Buku “Brilliant Self-Confidence” Membantu Kita Membentuk Keyakinan Diri

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Apa yang saya ingin membincangkan pada kali ini ialah bagaimana kita ingin membentuk keyakinan di dalam diri kita. Saya sebenarnya terjumpa buku yang bertajuk “Self-Confidence Brilliant Self Confidence: How to Challenge Your Fears and Go for Anything You Want in Life” oleh  McClement Mike sewaktu pergi melawat buku Popular di IOI Mall suatu ketika dahulu. Oleh kerana rasa ingin membina keyakinan diri yang lebih tinggi untuk peningkatan kerjaya saya terus membeli buku tersebut dengan harga sekitar RM60.00.
 
 
Buku yang Membantu Meningkatkan Kualiti Diri
 
Apa yang menarik perhatian saya mengenai buku tersebut ialah penulis menerangkan bahawa apabila kita ingin membuat sesuatu, maka kita perlu mengingat kembali apa kejayaan yang telah kita capai pada masa lampau. Pendek kata, kita perlu mengingat kembali bagaimana kita boleh mencapai kejayaan yang lalu. Apa yang telah kita lakukan untuk mencapai kejayaan yang lalu? Sudah tentu anda sendiri tahu apa yang telah anda lakukan untuk mencapai kejayaan-kejayaan yang lepas.

Menurut McClement Mike lagi, persekitaran kita amat mempengaruhi diri kita dalam membentuk keyakinan diri dalam diri kita. Lihat sahaja semasa diri kita sewaktu kecil, kita bebas sahaja untuk melakukan sesuatu kerana tiada sesuatu yang menghalang diri kita. Akan tetapi, apabila dewasa akan berfikir mengenai 1,001 perkara apabila kita ingin melakukan sesuatu.

Menurut beliau lagi, tanda seseorang tidak mempunyai keyakinan diri ialah seseorang itu tidak akan berani untuk mempertahankan yang benar ataupun menegur perkara yang salah. Dalam erti kata lain, kita juga perlu ‘berdebat’ dalam sesuatu kes ataupun isu. Akan tetapi, bukan isu-isu yang remeh-temeh yang menimbulkan pergaduhan yang sia-sia antara kita.

Saya bagi contoh mudah bagi diri saya. Bagaimana saya ingin mencari kerjaya lain untuk diri sendiri? Oleh itu, saya perlu mengingat kembali bagaimana saya boleh mendapat kerja sekarang? Caranya amat mudah. Ketika dahulu pada tahun 2008 saya setiap hari saya akan membeli akhbar-akhbar utama setiap hari untuk mencari kerja kosong. Kesannya saya dapat kerja tersebut di organisasi tempat saya berada sekarang. Sekiranya saya ingin mencari kerja lain pada tahun ini, saya perlu melakukan perkara yang sama setiap hari.

Oh, mengapa saya tidak menyedari dari dulu lagi? Jika tidak, saya mungkin sudah berada di tempat kerja yang ke-3 sekarang. Mengapakah saya tidak terfikir perkara ini sejak dulu lagi untuk melakukan perkara yang sama?

Sekiranya kita inginkan dunia maka wajib ke atas diri kita ilmu, sekiranya kita inginkan akhirat maka wajiblah ke atas diri kita ilmu. Sekiranya kita inginkan kedua-duanya maka wajib ke atas diri kita ilmu. Itulah maksud hadis yang sudah tentu biasa kita dengar mengenai kepentingan menuntut ilmu. Benar kata-kata sabda Nabi ini dalam konteks kehidupan kita pada hari ini.

Anda boleh dapatkan buku ini bagi membina keyakinan diri dalam diri anda untuk mencapai kejayaan atau apa yang anda kehendaki. Wallhua’lam.

Sekian, terima kasih.

No comments: