Sunday, November 10, 2013

Tips : Cara-cara menggunakan Kamus Activator Longman


Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Akhirnya dapat juga saya membeli kamus Activator Longman. Sudah lama tidak menggunakan kamus ini. Saya membeli kamus ini bertujuan untuk mengasah Bahasa Inggeris saya yang sudah lama tumpul setelah lama tidak diamalkan selepas ambil SPM 2002 dahulu. Maknanya sudah 11 tahun tidak belajar bahasa inggeris. Untuk pandai bahasa inggeris, kita perlu mengamalkan bahasa inggeris. Adakah anda tahu bahawa orang arab pun boleh bercakap bahasa melayu loghat Kelantan. Itupun setelah 9 tahun belajar bahasa melayu. Caranya mudah sahaja iaitu amalkan bahasa yang ingin pelajari setiap hari.

Baiklah apakah anda tahu itu kamus Activator? Saya baru sahaja pergi kedai buku Kinokuniya petang tadi di KLCC. Saya cuba mencari di Popular di The Curve tetapi tiada. Terdapat 3 jenis kamus Activator Longman ini iaitu kamus poket (RM18.50), kamus untuk beginner & intermediate learner (RM54.50), dan kamus untuk intermediate & advanced learner (RM110). Oleh kerana ingin menjimatkan wang saya, saya ambil sahaja kamus poket RM18.50. Murah pun murah kan?

Kamus ini saya gunakan sewaktu SPM 2002 dahulu. Ia memang menarik jika digunakan untuk membuat esei khususnya. Dikatakan bahawa Kolej Tunku Kursiah (TKC) di zaman saya belajar dahulu, setiap orang pelajarnya wajib membeli dan menggunakan kamus ini.

Baiklah, apakah anda tahu apa itu kamus Activator ini dan bagaimana untuk menggunakan kamus ini?


Katakan anda sedang mengarang esei bahasa inggeris dan anda menggunakan perkataan interesting (menarik). Sekiranya anda menggunakan perkataan interesting berulang-ulang kali, ini akan membuatkan karangan anda tidak menarik dan menunjukkan anda tiada vocab (ayat masa belajar dahulu). Kemudian, cuba anda gunakan kamus Activator ini dan lihat perkataan interesting. Didapati bahawa perkataan yang mempunyai makna yang sama dengan interesting ialah :

i. Interest : There’s a film about bears on the TV tonight. It my interest the children.

ii. Fascinating : Istanbul is a fascinating city.

iii. Intriguing : When I got home the was an intriguing message on my answerphone.

iv. Stimulating : I would like to thank Professor Buchner for his stimulating lecture.

Daripada di atas, kita dapati terdapat 3 perkataan lain yang sinonim dengan perkataan interesting iaitu fascinating, intriguing, dan stimulating. Ini bermakna kita boleh menggantikan 3 perkataan ini untuk perkataan interesting. Menarik bukan? Anda boleh cadangkan kepada anak atau ahli keluarga terdekat untuk memperbaiki esei bahasa inggeris agar ia menjadi lebih menarik apabila menggunakan kamus ini.

Apa pula kamus di bawah ini? Kamus ini ialah kamus yang saya gunakan yang dibeli tahun 2003 yang lalu. Ini bermakna sudah 10 tahun saya gunakan kamus ini iaitu dari saya belajar matrikulasi dahulu sehingga saya membuat ijazah lanjutan secara part-time. Moga-moga saya boleh menggunakan kamus ini sehingga bila-bila. Insya-Allah.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: