Sunday, January 12, 2014

Belajar dengan Menggunakan Youtube

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Zaman ini adalah zaman teknologi. Jika hendak ke luar negara sekalipun adalah dalam masa beberapa saat sahaja dengan menggunakan jari sahaja. Benar kata pepatah maklumat sekarang berada di hujung jari. Taip apa sahaja maka akan keluar maklumat yang dkehendaki. Apa yang saya ingin kongsikan di sini adalah faedah untuk belajar menggunakan Youtube. Jika kita menaip sahaja subjek ingin dipelajari, maka bertimbun-timbunlah tajuk yang akan keluar dari seluruh negara di lama Youtube ini. Kadang-kadang keluar juga tajuk yang memberi penerangan dalam bahasa Sepanyol. Apa yang pasti majoriti pengajaran boleh didapati dalam bahasa inggeris. Saya sekarang menggunakan Youtube untuk mempelajari tajuk tesis saya yang untuk tajuk Artificial Neural Networks. Saya memilih untuk mempelajari daripada pensyarah di India yang bernama Prof. P. Dasgupta dari IIT Kharagpur.

Apa yang menarik ialah penerangannya adalah satu demi satu langkah. Belajar melalui mod penyelidikan memerlukan kita membaca lebih. Walaupun nampak senang tetapi ia sebenarnya adalah susah. Dalam agama sekalipun, kita perlulah mempunyai guru untuk belajar. Jika tidak kita akan tersasar akibar daripada belajar berseorangan. Ibarat belajar dengan syaitan. Maaf cakaplah saya tidak pasti sama ada betul atau tidak sekiranya kita belajar berseorangan ibarat kita belajar dengan syaitan. Oleh itu, jadikan Youtube sebagai alat panduan untuk kita memahami sesuatu perkara ataupun subjek. 


Penerangan yang Jelas dari Prof. P. Dasgupta

Apa yang menarik lagi ialah saya boleh reverse video ini sekiranya saya masih keliru atau tidak faham apa yang diajarkan oleh beliau. Selain itu, saya juga boleh menyalin nota-nota yang diajarkan oleh beliau. Seolah-olah saya berada dalam kelas walaupun saya berada di rumah sekarang. Menarik bukan?

Nota yang Boleh Disalin daripada Pengajaran oleh Prof. P. Dasgupta

Selain itu, saya boleh belajar daripada sumber link yang lain yang lebih colourful untuk menambahkan pemahaman saya mengenai topik ini. Sudah tentu belajar dengan melihat satu video sahaja tidak cukup untuk menambah kefahaman kita mengenai sesuatu. 

Persembahan yang Lebih Menarik untuk Belajar

Oleh itu, gunakan kemudahan Youtube ini dengan sebaik-baiknya. Teknologi ini boleh ibarat pisau. Jika kita gunakannya dengan betul, ia boleh memberi manfaat kepada kita. Jika kita salahgunakannya, alamat ia boleh menjadi fitnah dalam masyarakat kita.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: