Monday, May 12, 2014

Apabila Bangla Mula Pijak Kepala Melayu

 
Sudah lama saya ingin menulis artikel ini. Dek kerana masa terlalu suntuk – perlu dikorbankan untuk bekerja dan menumpukan pelajaran maka idea ini tinggal idea. Kadang-kadang idea banyak tetapi tiada masa untuk menulis. Kadang-kadang ada banyak masa terluang tetapi tiada idea pula untuk menulis. Cerita ini sudah berlaku pada tahun 2011 iaitu ketika bulan puasa. Waktu itu saya ingin pergi mencuci kereta selepas servis kereta. Dekat-dekat ingin berbuka puasa ketika itu.

Ketika saya sampai di kedai basuh kereta tersebut kebetulan saya melihat seorang perempuan melayu bergaduh dengan tukang cuci Bangladesh. Lama juga. Tidak lama selepas itu wanita tersebut datang kepada saya seolah-olah dia tahu apa yang saya ingin ketahui apa yang telah berlaku. Ujarnya, “Beginilah dik, orang kita ini baik sangat sampai dipijak oleh orang lain.” “Mengapa? Apa yang berlaku sebenarnya?” Balas saya. Cerita wanita tersebut, “Pada mulanya polish kereta akak ni RM100 sahaja pada mulanya, selepas selesai polish kereta pekerja Bangla ini minta RM400.” “Mak oii... Mahalnya.” Ujar saya semula. Selepas itu, wanita tersebut minta resit untuk dibuat laporan polis selepas bertekak beberapa ketika dengan Bangla tesebut. Apa yang berlaku selepas hari itu saya pun tidak ketahui lagi.
Begitulah nasib orang melayu apabila terlalu memberi muka kepada pendatang asing. Pendatang asing memang Malaysia ini sebagai rahmat buat mereka walaupun bekerja sebagai tukang sapu. Lihat sahaja Bangla mereka sanggup tinggal di dalam bilik kecil beramai-ramai semata-mata mencari rezeki di Malaysia. Jika dahulu mereka bekerja sebagai pencuci kereta atau di stesen minyak sahaja. Kini ada yang sudah membuka kedai jahit dan berniaga makanan. Apa yang belum dilihat pada hari ini ialah tiada lagi Bangla yang bekerja di bengkel membaiki motorsikal ataupun kereta. Tidak mustahil suatu hari nanti mereka boleh membina rantaian perniagaan mereka sendiri di Malaysia pada suatu hari nanti.
Jika bernasib baik, mereka boleh berkahwin dengan wanita melayu tempatan. Teringat lagi saya berjumpa dengan pelanggan saya yang berkahwin dengan orang Bangladesh apabila melihat salinan passport suaminya adalah orang Bangladesh. Apabila melihat dua orang anak lelakinya memang ada iras-iras orang Bangladesh. Sekadar bergurau. Apa yang menarik tentang orang Bangla ialah mereka fasih berbahasa melayu walaupun baru 3 bulan tinggal di Malaysia. Orang kata otak Bangla ini cepat ‘pick up’.
Apabila disebut negara Bangladesh, ia sinonim dengan institusi mikrokredit di tempat saya bekerja sekarang di mana skim mikrokredit ini diadaptasi daripada skim mikrokredit di Bangladesh yang dikenali sebagai Bank Grameen. Sudah menjadi rutin tahunan apabila beberapa pegawai atau pihak pengurusan akan membuat lawatan ke sana melihat sejauh mana pelaksanaan sistem mikrokredit di sana. Apabila mereka pulang, mereka menceritakan bahawa, “Kalau orang melayu tinggal di sana, memang tidak boleh hidup.” Apa yang ingin diceritakan bahawa keadaan di sana benar-benar sukar peluang untuk mencari rezeki. Oleh itu, tidak hairanlah bahawa Malaysia ini menjadi tempat Bangla mencari rezeki walaupun sebagai pencuci kereta pada mulanya.
Apa yang akan terjadi kepada orang Bangla sekiranya mereka terus rajin berusaha bekerja di Malaysia? Mungkinkah mereka akan pulang ke negara mereka semula selepas bekerja sebagai pencuci kereta atau mereka terus menjadi penduduk tetap di negara ini? Saya bimbang sekiranya orang melayu pula bekerja sebagai pemandu Bangla setelah mereka bekerja sebagai pencuci kereta mereka pada mulanya di negara ini.

Wallhua’lam.
 

No comments: