Monday, June 23, 2014

Hikmah Membaca al-Quran Sambil Berdiri

 
 
1. Seolah-olah apa yang berlaku pada kali ini ialah ada sesuatu yang menarik yang berlaku kepada diri saya.

2. Saya pernah bersembang dengan rakan saya. Beliau mengatakan bahawa sebenarnya keadaan yang paling afdal membaca al-Quran adalah ketika berdiri. Saya mengatakan bahawa kalau begitu membaca al-Quran ketika sembahyang paling afdal kerana ketika sembahyang sahaja al-Quran dibaca sambil berdiri.
 
3. Tidak lama selepas itu, saya perasan di masjid yang saya selalu sembahyang ketika selepas Maghrib, pelajar-pelajar Maahad Tahfiz di masjid tersebut membaca al-Quran sambil berdiri dan sambil berjalan-jalan. Telahan saya selama ini bahawa membaca al-Quran sambil berdiri adalah sewaktu sembahyang sahaja telah meleset.
 
4. Hendak dijadikan cerita. Saya kemudian mengikuti kursus di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang dikendalikan oleh seorang pensyarah. Apa yang menarik ialah pensyarah tersebut menceritakan bahawa kajian di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang paling berkesan adalah ketika seseorang pelajar itu berdiri dan sambil bergerak-gerak. Bahkan terdapat alat pengayun di bawah meja untuk meletakkan kaki supaya kaki pelajar boleh bergerak-gerak supaya proses P&P berjalan dengan lebih berkesan.
 
5. Baru saya tahu hikmah di sebalik membaca al-Quran sambil berdiri serta berjalan. Ia sebenarnya adalah proses pembelajaran yang paling berkesan untuk kita semua. Wallhua'lam.
 
 

No comments: