Wednesday, November 12, 2014

Cut Cost Air Asia

 
Seperti biasa, pada hujung tahun kompani saya akan membuat bengkel bajet tahunan untuk tahun 2015. Apa yang menarik ialah pembentangan yang dibuat megenai  Air Asia yang berjaya menjadi syarikat penerbangan terkenal di seantero dunia kerana kejayaan pengurusannya. Terdapat 2 sebab utama Air Asia berjaya iaitu berjaya membuat cut cost dan berjaya memberi perkhidmatan cemerlang.

Dalam mencapai keuntungan organisasi, terdapat 2 cara iaitu (1) Memaksimumkan keuntungan dan (2) kurangkan kos operasi. Jika langkah (1), sesebuah organisasi terpaksa mengerah kakitangan mereka untuk membuat jualan demi mencapai keuntungan yang besar untuk syarikat.
Namun, keupayaan manusia adalah terbatas untuk membuat sale yang banyak untuk menjana keuntungan berganda mengikut tempoh tertentu. Andaikan seseorang kakitangan hanya perlu membuat tambahan sale sebanyak 2 kali ganda daripada sale biasa iaitu RM2 juta sebulan . Oleh sebab syarikat ingin memaksimumkan keuntungan maka kakitangan tersebut perlu membuat jualan sebanyak RM4 juta sebulan. Sudah tentu ini tidak dapat dibuat kerana memaksa kakitangan tersebut membuat kerja di luar kemampuannya.
Justeru kaedah (2) merupakan kaedah paling berkesan untuk memaksimumkan keuntungan iaitu dengan memotong perbelanjaan tidak perlu. Strategi ini yang digunakan oleh tony Fernandez bagi mengangkat nama syarikat penerbangan udara Air Asia.
Air Asia pada mulanya merupakan sebuah syarikat DRB-HICOM yang mempunyai hutang di samping kerugian yang amat besar. Oleh itu, ia diambil oleh Tony Fernandez melalui syarikatnya iaitu Tune Air Sdn. Bhd.
Bagaimana Air Asia membuat cut cost utama dalam belanja operasinya?
Antaranya ialah membeli kapal terbang terpakai dan menawarkan skim gaji yang rendah kepada para juruterbang. Peristiwa 11 September 2001 memberi rahmat kepada Air Asia kerana ramai juruterbang dibuang kerja kerana ramai orang ketika itu kurang yakin dengan keselamatan menggunakan pengangkutan udara. Mahu tidak mahu juruterbang yang menganggur ini terpaksa bekerja dengan Air Asia untuk menampung kehidupan mereka dengan skim gaji perkhidmatan yang rendah.
Selain itu, Air Asia Cuma menggunakan kapal terbang second hand sahaja untuk menjimatkan kos. Ditambah pula dengan memotong kos operasi dan kos harian yang meliputi pekerja, tempat mendarat dan sebagainya. Setelah mereka mendapat dana yang cukup, barulah mereka menggantikan kapal terbang yang lama ini dengan yang baru.
Antara perubahan yang dibawa oleh Fernandez dalam Air Asia juga mewujudkan kakitangan yang multi-tasking iaitu kakitangan yang boleh membuat pelbagai kerja dalam satu-satu masa, memperkenalkan harga tempahan yang amat murah sehingga RM1, penjenamaan semula luar negara dengan rakan strategik Virgin, dan mewujudkan tempat penginapan seperti Tune Hotels dan lain-lain lagi.
Dengan memperkenalkan tempahan tiket awal iaitu 9 bulan sebelum berlepas menyebabkan Air Asia mempunyai dana untuk membayar hutang-hutangnya.
Apa yang lebih membanggakan lagi Air Asia berjaya membeli pasukan bola sepak England iaitu Queen Park Ranger (QPR) yang berjaya meletakkan nama Air Asia di persada antarabangsa.
Sememangnya Malaysian Airlines System (MAS) yang amat tenat sekarang memerlukan pengurusan seperti Air Asia. Sehingga 31 Disember 2013, MAS telah mengalami kerugian sebanyak RM1.2 bilion. Berlainan sekali dengan Air Asia di mana ia boleh membuat keuntungan sebanyak RM549 selepas cukai pada tahun 2009.
3 sebab yang akan mempercepatkan MAS akan jatuh bankrap sekiranya tidak berubah mulai sekarang iaitu kenaikan kos tidak terkawal, pengurusan yang lemah, dan rangkaian destinasi yang tidak strategik.
Mana-mana syarikat di dunia akan mencapai turning point dalam pergerakan bisnesnya yakni akan mencapai titik puncak keuntungan dalam operasinya dan seterusnya akan jatuh merudum. Contoh-contoh syarikat yang telah jatuh menyembah bumi yang pernah tersenarai dalam Fortune 500 ialah Kodak, General Motors, Enron, McDonell Douglas, dan Nokia.
Dalam mana-mana syarikat pengurusan operasi perniagaan sekalipun, perbelanjaan berhemat menentukan kejayaan sesebuah syarikat. Prinsip saya dalam pengurusan ialah, “Kita tidak akan dapat memuaskan hati semua pihak.” Jika tidak, syarikat yang dipacu oleh kita tidak akan ke mana.

No comments: