Thursday, December 25, 2014

Perlukah Saya Menjadi Penulis Novel?



Kadang-kadang saya bertanyakan soalan ini kepada diri saya, “Perlukah saya menulis novel?” Saya sejak dulu lagi memang perasan jika kalau bab-bab novel ini sambutannya begitu panas dan amat menggalakkan di kalangan wanita khususnya remaja-remaja. Golongan inilah sebenarnya yang melariskan jualan novel-novel apatah lagi wanita sekarang membentuk komposisi yang lebih banyak daripada lelaki di Malaysia pada hari ini.

Sehinggalah saya pergi mengambil buku saya semalam di kilang pencetak. Boss kilang cetak itu menceritakan bahawa jualan novel ini memang laris. Ada sebuah novel terbitan syarikat penerbitan bumiputera sedang mencetak sebuah novel yang sekarang ini bilangan cetakan sudah mencecah 200,000 naskah! Fuhhh... Busuk-busuk pun jika komisen 10% bagi harga novel yang berharga RM25.00 maka penulis novel sudah mendapat royalti novel berjumlah RM2.50 x 200,000 = RM500,000! Sudah dapat setengah juta hasil daripada sebuah novel sahaja!

Ini jika terbit melalui syarikat penerbitan dan bukannya terbit sendiri (self-publsiher). Jika diterbit sendiri, maka royalti yang diterima makinlah berlipat kali ganda. Inilah kelebihan melibatkan diri dalam bisnes penulisan kerana anda boleh menjadi jutawan melalui bisnes ini.

Persoalannya, bolehkah saya menjadi penulis novel? Lebih-lebih lagi saya ini bukanlah lulusan sastera atau komunikasi yang banyak menggunakan otak kanan. Saya adalah orang matematik – banyak menggunakan otak kiri. Oleh itu, lebih sesuai menulis buku-buku berkenaan non-fiksyen. Tetapi, jualan buku-buku non-fiksyen apa kurang hebatnya.

Pendek kata, perancangan menulis novel ini merupakan pilihan terakhir saya dalam penulisan buku. Banyak lagi buku-buku yang ingin saya tulis dan sekarang ini saya sedang menulis buku yang kedua (Judulnya biarlah rahsia terlebih dahulu). Saya pun bercadang untuk menulis buku matematik tambahan pada masa hadapan. Bukan apa. Sekadar ingin beramal dengan ilmu yang berada di dalam dada. Apa gunanya ada ilmu tetapi tidak dicurahkan. Benar bukan?

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: