Saturday, September 5, 2015

Usah Menunggu 30 Tahun Lagi Untuk Maju Kehadapan


Rakan saya mencadangkan supaya penulisan buku saya pada masa hadapan adalah perlu lebih tertumpu kepada pengalaman saya. Jika nak hendak diikutkan kepada pengalaman, bermakna saya perlu menunggu 30 tahun lagi untuk menulis buku. Fikir saya. Jawab saya ialah saya perlu membaca lebih banyak bahan bacaan dengan menumpukan kepada bahan-bahan bacaan yang berkualiti. Antaranya ialah dengan membaca buku-buku kewangan yang terbaik sepanjang zaman yang banyak berada di pasaran dengan menggabungkan pengalaman saya yang sedia ada.

Jika kita melihat buku Azizi Ali yang bertajuk Jutawan Hartanah, beliau menceritakan pengalamannya dalam menguruskan hartanah sejak tahun 1980-an lagi yakni sejak 30 tahun yang lepas. Wajarkah saya menunggu 30 tahun lagi untuk mengemaskini buku kewangan saya yang bertajuk ‘Biar Sedikit, Asal Diberkati’ yang sedang berada di pasaran sekarang. Sudah tentu tidak. Ini sudah tentu jalan yang paling konservatif jika betul-betul untuk mendapatkan pengalaman jika ingin mengemaskini buku tersebut. Paling lewat sekalipun, saya perlu mengemaskini buku tersebut pada 2 tahun akan datang supaya ia sentiasa segar berada di pasaran.

Apa pun memerlukan strategi. Jika dilihat sekarang. Syarikat saya bekerja sekarang perlu membayar dana Kerajaan berjumlah RM1 bilion kepada Kerajaan dalam tempoh masa 10 tahun. Namun ada yang berpendapat ianya memerlukan strategi untuk menyelesaikan hutang bagi tempoh kurang 10 tahun jika ingin memastikan syarikat ini betul-betul merdeka daripada Kerajaan walaupun terdapat kekangan dalam kewangan semasa.

Umpama hutang kereta yang mempunyai tempoh 9 tahun yang perlu dibayar kepada pihak bank. Jika kita ingin betul-betul ingin mengikut jadual bayar balik, ianya memang tiada masalah. Bagaimana pula jika kita ingin membayar hutang tersebut kurang daripada 9 tahun tanpa membuat hutang lain? Salah satunya ialah kita menambah ansuran bulanan RM50 setiap tahun. Tidak pun membayar secara lump sum jika mendapat pampasan daripada Kerajaan apabila tanah di hadapan rumah kita dilanggar untuk melebarkan jalan raya sedia ada.

Tun Dr. Mahathir telah menubuhkan banyak institut latihan untuk sektor kerajaan dan swasta contohnya INTAN, latihan kehakiman, latihan guaman, bank-bank, dan sebagainya. Ini adalah untuk melahirkan orang-orang yang mahir dalam profesion masing-masing dalam masa 1-2 tahun dengan mendapat latihan secara teratur. Tujuannya adalah untuk cat-up ataupun untuk mengejar orang-orang yang telah maju ke hadapan tanpa menunggu 10, 20, atau 30 tahun akan datang. Ini sudah tentu akan melahirkan profesional-profesional yang berkualiti dalam tempoh yang singkat.

Kita juga tidak dapat lari daripada perkara ini dalam bisnes buku. Secara normalnya, kita boleh menulis sebuah buku dalam masa satu tahun. Jika kita ingin mempercepatkan penulisan kita, kita boleh membentuk sebuah pasukan penulis bersama yang terdiri daripada 2-3 orang dengan membahagikan bilangan bab-bab tertentu bagi setiap orang untuk menyiapkan dan menghasilkan buku dengan cepat.

Apapun kita perlu mempunyai strategi untuk maju ke hadapan dengan lebih cepat tanpa mengikut jalan yang konservatif. Strategi pula perlu mempunyai perancangan yang rapi, tersusun, dan konstruktif agar matlamat kita tercapai. Insya-Allah, dengan jalan yang betul kita akan mencapai semua matlamat dalam kehidupan kita. Wallhua’lam.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: