Tuesday, January 19, 2016

Sembang Politik Tidak akan Menambah Wang Simpanan Anda


Kadang-kadang saya terfikir pepatah ini. “Usia mendewasakan kita...” Adakalanya usia memang mendewasakan kita kerana ia akan mematangkan kita yang mana perkara perlu kita terus akan sebaliknya.

Saya dahulu ghairah tulis post-post politik di laman-laman sosial seolah-olah untuk mengumpan orang lain memberi komen atau pandangan mereka dengan harapan dapat berlawan atau menjadi keyboard warrior dalam laman sosial. Siapa pandai menulis, dialah juara. Apabila kita bergaduh kerana perbezaan fahaman politik dengan rakan-rakan alamatnya kita akan kehilangan rakan baik kita sendiri.

Ada baiknya kita bersembang politik tetapi ia biarlah bersifat terkawal dan tidak berlebihan. Sembang politik ibarat bermain dengan api. Kecil-kecil boleh jadi kawan dan bila besar boleh mencetuskan perbalahan yang parah serta tidak berkesudahan.

Tetapi, setelah sekian lama saya fikir dengan menulis post-post atau artikel-artikel politik tidak membawa saya ke mana. Mohd Najib atau Haji Hadi Awang belum tentu melantik saya mewakili mereka untuk bertanding dalam PRU jika saya menulis 100 post politik di laman media sosial setiap hari untuk menunjukkan sokongan saya kepada salah seorang antara mereka.

Apa yang lebih penting lagi, sembang politik tidak akan menambah wang simpanan saya walaupun saya bercakap mengenai politik dengan kawan-kawan pada setiap hari. Tidak kira sama ada simpanan bank biasa, tabung amanah, dan sebagainya. Ia hanya membakar masa dan tenaga kita.

Ada baiknya kita bercakap atau bersembang mengenai wang ataupun bisnes dengan orang yang kita kenali ataupun kita tidak kenali. Dua perkara ini sebenarnya boleh menambah ilmu, kemahiran, dan akhirnya wang simpanan kita pada jangka masa panjang.

Mengutuk, mengeji, menghina, mencaci dan seangkatan perkataan dengannya terhadap individu yang bernama Mohd. Najib tidak akan menyelesaikan masalah kos sara hidup kita. Realitinya, harga barang tetap akan terus naik. Tetapi, dalam kita sedar atau tidak sedar mengapa dengan keadaan harga barang terus naik masih ramai orang di luar sana yang boleh membeli rumah-rumah banglo ataupun kereta besar?

Sedarlah diri kita semua di sebalik kos sara hidup terus naik tetapi rahmat Allah s.w.t. tidak pernah berkurang. Formulanya mudah sahaja. Apabila inflasi terus naik, kita perlu berlari untuk menambah sumber pendapatan kita untuk melawan kadar inflasi ini.

Sembang-sembang politik sebenarnya ada kalanya membawa keburukan daripada kebaikan.

Wallahua’lam.

http://wankamarul701.blogpspot.my

No comments: